TR | EN
  • "Klasik çözüm yöntemleri dışında, hukuk düzeninde etkili neticeler ortaya çıkaracak çalışmaları ile yargılamada üzerine düşen görevini en etkin biçimde yerine getirmektedir"

KİPTAŞ AŞ ve İETT DAVASINDA SON GELİŞMELER

Kiptaş İst. Konut İmar Planı Ulaşım Turizm San. Ve Tic A. Ş. elemanı olup İETT İşletmeleri Genel Müdürlüğü bünyesinde hizmet alım sözleşmelerine dayalı olarak şoför statüsünde çalışan işçiler ile ilgili olarak açılan tespit ve alacak davalarındaki son durumun müvekkillere duyurulması açısından aşağıdaki açıklamayı sunuyoruz.

İETT İşletmeleri Genel Müdürlüğü, yasaları dolanmak ve yürüttüğü hizmeti de aksatmamak için İstanbul Büyükşehir Belediyesinin iştiraklerinden olan Kiptaş İst. Konut İmar Planı Ulaşım Turizm San. Ve Tic A. Ş.’i ile muvazaalı sözleşmeler yaparak hizmet alım yolu ile elaman çalıştırmaktadır. İETT, bu şekilde bünyesinde ki işçi ve şoför açığını kapatmaya çalışmaktadır. 1998 yılından beri yapılan bu tür muvazaalı sözleşmeler ile önce Ulaşım A. Ş üzerinden hizmet alım yolu ile işçi temini yoluna gidilmiş 2001 tarihinden itibaren de Ulaşım A Ş deki işçilerin tümünü Kiptaş’a devrederek bu kez Kiptaş üzerinden işçi temini yoluna gidilmiştir. Muvazaalı ve yasalara aykırı bu şekildeki işçi temini günümüze kadar sürmektedir. İş bu şekilde yasalara aykırı olarak muvazaalı şekilde yapılan işçi temini yöntemine, işçi sendikaları hiçbir tepki vermedikleri gibi işverenlerde işçilerin maddi ve sosyal haklarındaki kapılar için hiçbir çözüm yolu bulmamışlardır.

1998 yılından beri devam eden bu hukuksuzluğa dur demek için 2008 yılında Kiptaş’lı işçiler hukuk mücadelesine başlayarak haksız ve hukuka aykırı bu durumun düzeltilmesi için yargıya başvurmuşlardır. ALİ TİZİK AVUKATLIK BÜROSU bünyesinde bu hukuki mücadele tüm yönleri ile yaygınlaştırılarak dava sayısı yüzlerin üzerine çıkmıştır. Yüzün üzerinde açılan bu davaların büyük bir çoğunluğu netice aşamasına gelmiş durumdadır. Çoğunluğunun Bakırköy Adliyesinde 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 11., 12., 13. Ve 16. İş Mahkemelerinde açılan davalar bilirkişi raporu aşamasında devam etmektedir.

Bakırköy 7., 8., 3., 5., 9. İş Mahkemelerinde ve Beyoğlu 2 İş Mahkemelerinde gelen Bilirkişi Raporlarında Kiptaş ile İETT arasında yapılan sözleşmelerin yasaya aykırı olduğu ve muvazaa oluşturduğu; Kiptaşlı tüm işçilerin işe girdikleri 1998 tarihinden itibaren İETT İşletmeleri Genel Müdürlüğü işçisi sayılmaları gerektiği ve kadrolu İETT işçilerine ödene tüm maddi hakların Kiptaşlı işçilere de ödenmesi gerektiği açık bir şekilde belirtilmiştir.



KİPTAŞ VE İETT ARASINDAKİ İŞÇİ – HİZMET TEMİNİNE YÖNELİK SÖZLEŞMELERİN 4857 SAYILI YASANIN 2/6-7, 3 VE 7. MADDELERİ KAPSAMINDA MUVAZAA OLUŞTURDUĞU HUSUSU ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI İŞ TEFTİŞ İSTANBUL GURUP BAŞKANLIĞI İŞ MÜFETTİŞLERİNCE VE BAKIRKÖY 5., 7., 8. İŞ MAHKEMELERİNE GÖNDERİLEN BİLİRKİŞİ HEYET RAPORLARINDA MUVAZAA TESPİT EDİLMİŞTİR.





  • Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İş Teftiş İstanbul Grup Başkanlığı’nın 07.01.2009 tarih ve 502 sayılı görev yazıları gereğince İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı İETT Genel Müdürlüğü unvanlı işverenliğe ait işyerinde 07 – 15 Ocak 2009 tarihleri arasında iş müfettişlerince inceleme ve denetim yapılmıştır. Üst işveren İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı İETT Genel Müdürlüğü ve alt işveren KİPTAŞ İstanbul Konut imar Plan Turz. Ulaşım San ve Tic A. Ş de yapılan inceleme ve denetim sonucunda tutanak tutulmuştur. Tutulan bu tutanağın doğruluğu taraflarca kabul edilerek imza altına alınmıştır. Doğruluğu İETT işveren vekillerince kabul edilen tutanakta muvazaalı işlemlerin işverenler tarafından açık bir şekilde yapıldığı beyan edilerek tespit edilmiştir.

  • Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İş Teftiş İstanbul Grup Başkanlığı’nın 07.01.2009 tarih ve 502 sayılı görev yazıları gereğince İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı İETT Genel Müdürlüğü ve KİPTAŞ unvanlı işverenliğe ait işyerinde 07 – 15 Ocak 2009 tarihleri arasında iş müfettişlerince inceleme ve denetim yapılmıştır. Bu denetim sonucunda iş müfettişlerince hazırlanan 03 sayı ve 26.01.2009 tarihli rapor tanzim edilmiştir.

  • Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İş Teftiş İstanbul Grup Başkanlığı’nın 28.05.2010 tarih ve 1775 (S2010022504) sayılı görev yazıları gereğince İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı İETT Genel Müdürlüğü ve KİPTAŞ unvanlı işverenliğe ait işyerinde 14 – 18 Haziran 2010 tarihleri arasında iş müfettişleri ile inceleme ve denetim yapılmıştır.


  • Hazırlanan bu raporlarda aşağıdaki hususlar tespit edilerek, İETT ile Kiptaş arasında işçi (hizmet alım) teminine yönelik sözleşmelerin ve buna dayalı tüm işlemlerin muvazaalı olduğu, işçilerin işe girdikleri 1998 tarihinden bu yana İETT işçisi sayılmaları gerektiği ve kadrolu İETT işçileri ile Kiptaş işçilerinin aldıkları maddi ve sosyal farkların ödenmesi gerektiği açık bir şekilde ortaya konmuştur.



  • Bakırköy 7. İş Mahkemesinde 2010/149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157 ve 158 esas ile açılan davalarda ki dosyalar bilirkişi heyetine gönderilmiş ve bilirkişi heyetinden alınan 29.03.2011 tarihli raporlarda "Davalı işverenler İETT İşletmeleri Genel Müdürlüğü ile Kiptaş A. Ş. Arasındaki ilişkinin Kanuna uygun asıl işveren - alt işveren ilişkisi veya geçici iş ilişkisi (ödünç iş ilişkisi) olmadığı, işçi teminine yönelik olduğu davacının başlangıçtan itibaren İETT İşletmeleri Genel Müdürlüğü işçisi sayılarak işlem görmesi gerektiği" belirtilmiş ve müvekkil gibi muvazaalı çalıştırılan tüm personelin işe girdikleri tarihten itibaren İETT İşletmeleri Genel Müdürlüğü işçisi sayılması gerektiği hususu ortaya konmuştur. BU DOSYALARDAKİ İŞÇİ ALACAKLARININ HESAPLANMASI İÇİN DOSYALAR EK BİLİRKİŞİ RAPORUNA GÖNDERİLMİŞ VE DAVA AÇAN HER İŞÇİNİN NE KADAR HAK VE ALACAĞININ OLDUĞU HESAPLANARAK MAHKEMEYE GÖNDERİLECEKTİR. NETİCEDE KARAR VERİLECEKTİR.


  • Bakırköy 8. İş Mahkemesinde 2009/903, 904 ve 2010/307 esas ile açılan dava dosyaları bilirkişiye gönderilmiş ve bilirkişi heyetinden alınan 03.05.2011 tarihli raporda "Davalı işverenler İETT İşletmeleri Genel Müdürlüğü ile Kiptaş A. Ş. Arasındaki ilişkinin Kanuna uygun asıl işveren - alt işveren ilişkisi veya geçici iş ilişkisi (ödünç iş ilişkisi) olmadığı, işçi teminine yönelik olduğu davacının başlangıçtan itibaren İETT İşletmeleri Genel Müdürlüğü işçisi sayılarak işlem görmesi gerektiği" belirtilmiş ve müvekkil gibi muvazaalı çalıştırılan tüm personelin işe girdikleri tarihten itibaren İETT İşletmeleri Genel Müdürlüğü işçisi sayılması gerektiği hususu ortaya konmuştur. BU DOSYALARDAKİ İŞÇİ ALACAKLARININ HESAPLANMASI İÇİN DOSYALAR EK BİLİRKİŞİ RAPORUNA GÖNDERİLMİŞ VE DAVA AÇAN HER İŞÇİNİN NE KADAR HAK VE ALACAĞININ OLDUĞU HESAPLANARAK MAHKEMEYE GÖNDERİLECEKTİR. NETİCEDE KARAR VERİLECEKTİR.


  • Bakırköy 5. İş Mahkemesinde 2010/466 ve 2010/467 esas ile açılan dava dosyaları bilirkişi heyetine gönderilmiş ve bilirkişi heyetinden alınan 30.05.2011 tarihli raporda "Davalı İETT'nin bünyesindeki asıl ve yardımcı işleri Belediye Kanunu m. 67 çerçevesinde, İş Kanunu m.2/6'daki sınırlandırmaya tabi olmaksızın devri mümkünse de, somut olayda İETT ile Kiptaş arasındaki ilişkide amacın, asıl ya da yardımcı işin alt işveren gördürülmesi olmayıp, İETT'nin tabi olduğu norm kadro kısıtı nedeniyle mevcut işçilerin sorumluluğundaki toplu ulaşım hizmetini yerine getirmede yetersiz kalması sebebiyle, açık kalan şoför ve tamir personelinin Kiptaş kadrosundan istihdam suretiyle karşılanması olduğu, bunun ise, hukuki yönden meslek edinilmiş ödünç iş ilişkisi (bordro işverenliği) niteliğinde olduğu ve Türk İş Hukukuna göre geçersiz olduğu, dolayısıyla davacının hukuken baştan itibaren İETT işçisi olduğuna," diyerek müvekkil gibi muvazaalı çalıştırılan tüm personelin işe girdikleri tarihten itibaren İETT İşletmeleri Genel Müdürlüğü işçisi sayılması gerektiği hususu ortaya konmuştur. BU DOSYALARDAKİ İŞÇİ ALACAKLARININ HESAPLANMASI İÇİN DOSYALAR EK BİLİRKİŞİ RAPORUNA GÖNDERİLMİŞ VE DAVA AÇAN HER İŞÇİNİN NE KADAR HAK VE ALACAĞININ OLDUĞU HESAPLANARAK MAHKEMEYE GÖNDERİLECEKTİR. NETİCEDE KARAR VERİLECEKTİR.

  • Beyoğlu 2. İş Mahkemesinde 2008/253 esas ile açılan dava da bilirkişi raporu verilmiş ve hesap incelenmesi için ek rapor istenmiştir. BU DOSYALARDAKİ İŞÇİ ALACAKLARININ HESAPLANMASI İÇİN DOSYALAR EK BİLİRKİŞİ RAPORUNA GÖNDERİLMİŞ VE DAVA AÇAN HER İŞÇİNİN NE KADAR HAK VE ALACAĞININ OLDUĞU HESAPLANARAK MAHKEMEYE GÖNDERİLECEKTİR. NETİCEDE KARAR VERİLECEKTİR.

  • İSTANBUL 9. İŞ MAHKEMESİNCE 2010/1086 ESAS İLE GÖRÜLMEKTE OLAN DAVADA VERİLEN KESİN KARAR İLE MUVAZAANIN TESPİTİ KESİNLEŞMİŞTİR.

    Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İş Müfettişlerince İETT ve Kiptaş A Ş’ye ait iş yerlerinde yapılan inceleme ve denetim neticesinde hazırlanan 70 sayılı, 25.06.2010 tarihli İNCELEME RAPORU ile “davalılar arasında işçi – hizmet teminine dayalı sözleşmelerin muvazaa oluşturduğu, işçilerin işe başladıkları tarihten itibaren İETT Genel Müdürlüğü işçisi sayılması gerektiği” yönündeki rapor, davalılara tebliğ edilmiş ve davalılar bu rapora karşı 4857 sayılı İş kanunun 3/2. Maddesi kapsamında süresi içerisinde iş mahkemesinde itiraz etmişlerdir. Bu itiraz üzerine İstanbul 9. İş Mahkemesinde 2010/1086 esas ile dava açılmıştır. Açılan dava 4857 sayılı İş Kanunun 3/2 kapsamında iş müfettişlerince tespit edilen muvazaa yerinde görülmekle red ile sonuçlanmış ve kesin olarak karar varılmıştır. Bu kararla müvekkil işçiler işe girdikleri tarihten itibaren üst işveren İETT İşletmeleri Genel Müdürlüğünün işçisi sayıldıkları hususu kesinleşmiştir.




İŞ BU KARARIN VERİLMESİNDE İŞÇİLER ADINA ALİ TİZİK AVUKATLIK BÜROSU OLARAK DAVAYA MÜDAHALE TALEBİNDE BULUNULMUŞ VE SAYIN MAHKEMEYE BİR ÇOK BİLİRKİŞİ RAPORU SUNULMUŞTUR. NETİCEDE VERİLEN KARAR KESİN OLDUĞUNDAN TÜM DAVALAR İÇİN EMSAL OLUŞTURMAKTADIR. İŞ BU MAHKEME KARARI DİĞER TÜM DOSYALARIMIZA SUNULMUŞTUR.



YUKARIDA GÖRÜLDÜĞÜ GİBİ TÜM DOSYALARDA Kİ DURUM KARAR AŞAMASINA GELMİŞTİR. DAVA AÇAN HER İŞÇİNİN NE KADAR HAK VE ALACAĞI OLDUĞU HUSUSU MAHKEMECE EK BİLİRKİŞİ RAPORLARI ALINARAK KARAR VERİLECEKTİR.



KİPTAŞLI TÜM İÇİLERİN İŞ BU KARARLARDAN VE EMSAL DOSYALARDAN YARARLANMALARI İÇİN 5 YILLIK ZAMAN AŞAMINI DA GEÇİRMEMEK İÇİN DAVALARINI AÇMALARINI ÖNEMLE DUYURUYORUZ. 05.09.2011